NEW EQuipment 2019
EZZY SAILS / HYDRA
Comment by David Ezzy(Head Designer)
There is also an English version. Take a look.
HYDRA:The New Windsurfing Foiling Sail from EZZY Sails
ハイドラ:イジーセイルが開発した新型ウインドフォイル専用セイル
ヘッドデザイナーのデイブ・イジー(David Ezzy=世界のトップウェイバーの一人であるグラハム・イジー / USA-1の父であり、かつてのマウイ・ビッグ4の一人)は言う。
「僕は45年前にウインドサーフィンに夢中になった。当時はそれが人生の旅に連れて行ってくれる乗り物になるなんて思ってもいなかった。でも僕は今もそいつとともに暮らしている。かつてカイトセイリングが生まれたときも、SUPが流行りだしたときにも僕はそれを試してはみたけれど、それらはやっぱり“僕のものではない”と感じた。でもウインドフォイルは違う。僕は去年の夏に初めてそれに乗って以来、その新しいウインドサーフィンに夢中だ。大袈裟ではなくずっとフォイルのことを考えているし、ほぼ毎日ウインドフォイルに乗っている。今の僕が必要としているのは7〜8ノット(約4m/s)の風で、僕はその風に焦がれている」
全てのイジーセイルがそうであるように、ハイドラもデイブの情熱と細部にわたる創造によって生まれた。
まず第一にデイブは(おそらく全ての既成概念を取り払って)ウインドサーフィンとウインドフォイルに求められるセイルの違いを、彼なりに十分に認識した上でこのセイルのデザインを始めた。だからこそハイドラはノーマルセイルとは全く異なるカタチを持つに至った。その主な理由は以下の3つ。
1)ウインドサーフィンに比べて、ボードが水面上に浮き上がる(水面上を飛ぶ)ウインドフォイルは、走行中の抵抗が極めて低い。それは加速性に優れているということで、真の風と進行風との合力である「見かけの風(実際にセイルに受ける風)」がより前方からの風にシフトするということである。
2)またウインドフォイルでは、加速の際(浮き上がるまで)にはそれなりのパワーが必要だが、一度飛び始めてしまえば(低抵抗であるぶん)それほどのパワーを必要とせず、乗り手はセイルによりコントローラブルな操作性と軽さを求めるようになる。
3)ウインドフォイルで飛んでいるときには(当然)乗り手は水面の上を飛んでいる。
─── つまりテイクオフに必要なパワーと、安定飛行のための操作性を高いレベルで融合させるとウインドフォイルのセイルはこのようなカタチ(スリムボディ&ロングフット)になるということか? イジーセイルのライダーであるケビン・プリチャード(US-3)が送ってくれた書面にはこうある。
ハイドラの細長いフットは、ノーマルセイルでは水面を叩くばかりで満足には機能しない。でも水面上を飛ぶウインドフォイルなら、フットと水面との間にフリーな空間を生み出すことができる。そのときこの特別なロングフットは、ボードと一体になり、エンドプレートを形成する。
エンドプレート:これは航空機に採用されているウイングレット(Winglet=飛行機の主翼の端に主に鉛直方向にセットされる小さな翼のことで、翼端渦と翼端振動を抑え、燃費の向上に役立つ)と非常によく似た機能を果たす。空気力学の理論はこのようなエンドプレートがセイルの効率を大幅に向上させることを証明している。例えば普通のウインドサーフィンが6.5㎡で走っているとき、デイブは4.0㎡のハイドラで飛んでいる(2.5㎡も小さなセイルで!)
その特別なロングフット(The Extra Long Foot)はキャンバーやブームの下に余計なバテンを使わなくてもフォイルに必要なパワーを生み出し、セイルの重量を1キロほども軽くすることを可能にする。より小さく軽いセイルは乗り手にセイルの存在を忘れさせ、フォイリングをよりファンなものにしてくれる。
実際に使ってみればわかるはずだ。そのロングフットが機能するこのセイルは飛行中の安定性が抜群だ。ブローやガスティな風にもほとんどバランスを乱されることがない。それはフォイリングがよりイージーになるということだ。同時にフットより上のボディはスマートだから、パワーはノーマルセイルに比べて前寄りに感じられる。それがどれくらい快適なことか。ウインドサーファーなら想像することができるだろう。
ハイドラはまた、ハードコアウェイブセイルである『タカ(TAKA)』の3/4バテンのコンセプトを継承してもいる。
3/4のバテンはフルフォイルからフラットフォイルへのスイッチングを素早く行うことを可能にし、ラフセイルの機能を高めることに貢献するものだ。これはフォイリングにも重要な意味をもつ。
例えばパンピング中にはパワフルに、飛行中にはフラットにというトリムが簡単にできる。風上に上るときにはフラットに風下に下るときにはフルセイルにと、その時々のニーズに合わせてセイルの形状やパワーの強弱をほぼオートマチックにアジャストすることができる。
『ハイドラ』はそういうセイルだ。デザインを始める際に設定したゴールをクリアできたことを私たちは嬉しく思っている。そのゴールとは以下の5つ。
❶Must be more efficient than a normal sail
通常のセイルよりも効率的であること
❷Must be less sensitive to gusts than a normal sail
通常のセイルよりもブローやガスティな風に敏感ではないこと
❸Must have early power to get up and going but also controllable when flying
加速時(テイクオフ時)のパワーがあり、しかし飛んだときにはコントローラブルであること
❹Must be able to de-power easily
パワーオフが簡単にできること
❺Must be super light weight
超軽量であること
─── ハイドラはウインドフォイルのために開発された劇的に新しい外観のセイルだ。
サイズは4.0, 5.0, 5.5, 6.0, 7.0㎡。デイブはマウイの海を飛びながら「このセイルをウインドフォイルの愛好者に向けてリリースできることを」そして「誰もがまだその魔法を発見していないことをとても嬉しく思っている」ということだ。
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HYDRA:The New Windsurfing Foiling Sail from EZZY Sails
David Ezzy fell in love with foiling over a year ago:“I got into windsurfing 45 years ago because I loved it.
I had no idea that it would take me on the journey that is my life. When kiting came around, I tried it, and I said:nope, not for me. When SUP started, again, I said:nope. But I tried foiling last summer, and I can’t get it out of my head. I go every day. I literally go foiling every day. All I need is 7 or 8 knots of wind, and I love it.”
Like all Ezzy sails, the Hydra is born from David’s passion and attention to detail.
The first thing that David noticed about foiling is that it opens up a whole new challenge for sail design.
The fundamentals of foiling are simply different than normal windsurfing, which is why the Hydra looks nothing like a normal windsurfing sail.
First off, because the foil can fly through the water with so little drag, the wind angles are different, which means that the apparent wind(the wind created by your movement)shifts forward.
Second, you need a powerful sail to pump up onto the foil, but once you’re on the foil, you want a very easy to control, light sail.
And third, you’re above the surface of the water when you’re flying on the foil.
The elongated foot on the Hydra takes advantage of the board’s height off the water to create a hyper efficient sail. On a normal windsurfing sail, a long foot like this would hit the water when cruising and simply not work, but when foiling, we can take advantage of this “free” space created by flying above the water.
The extra long foot forms an end-plate with the board. This is very similar to how winglets work on a jet wing, and aerodynamic theory tells us that an end-plate like this greatly improves the efficiency of the sail.
For example, David can ride a 4.0 in conditions he would normally ride a 6.5.
The extra long foot provides the needed low-end power to get up on the foil without using cambers or an extra batten below the boom, saving close to a kilo in weight. Being able to ride a smaller, lightweight sail makes foiling more fun by giving you the sensation of flying with nothing in your hands. You want a sail that “goes away.”
The extra long foot also makes the sail more stable.
This means that you are less vulnerable to gusts throwing you off balance when you’re flying on the foil, which makes foiling a lot easier. But at the same time, because only the foot is extended and not the entire sail, the pull of the sail remains forward for a more comfortable sailing experience.
The Hydra also borrows the 3/4 batten concept from our hardcore wave sail, the Taka.
3/4 batten allows the sail to luff, which means that it can easily go from full to flat. This is important for many aspects of foiling. This helps the Hydra to be extra powerful when you’re pumping it but flat and responsive when flying on the foil. And, the Hydra’s 3/4 batten is the reason it can de-power so easily and change its shape for the needs of the foil. When you sail up wind, you want a flat sail, and when you sail downwind, you want a full sail. The 3/4 batten allows both to occur without having to adjust the outhaul.
Overall, we had 5 goals when designing the Hydra and we are happy to say that the design accomplishes each one. The goals are:
1)Must be more efficient than a normal sail
2)Must be less sensitive to gusts than a normal sail
3)Must have early power to get up and going but also controllable when flying
4)Must be able to de-power easily
5)Must be super light weight
The Hydra is a dramatic new look for a dramatic new form of windsurfing. Available in 4.0, 5.0, 5.5, 6.0, 7.0.
In love with the flying of foiling, David is happy to release the Hydra to everyone who already loves foiling and everyone yet to discover its magic.