Tahe Outdoors Japan(タヘアウトドアーズジャパン)
タヘアウトドアーズジャパン
〒251-0046 神奈川県藤沢市辻堂西海岸3-1-9
TEL : 0466-30-1979
FAX : 0466-30-1980
BRAND CONCEPT
ベスト・プライスとは? 最高の道具とは?
『ビック』はユーザーに最大限の費用対効果を
もたらすボードを供給する

Marcel Bich 1914〜1994
▼基本データ ─────────────────────────────────────────
創立/創立者(国籍)
1979年/マルセル・ビック(フランス)
創立地
フランス・ヴァンヌ
現代表者/国籍/役職名
ティエリー・ヴェルヌイユ/フランス/CEO
デザイナー・シェイパー/国籍
マルコ・コペロ/フランス
本社
フランス・ヴァンヌ
製造工場
フランス・ヴァンヌ
レジェンド・ライダー
ロベール・テリテオ(F-35)/ ケビン・プリチャード(US-3)
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高効率な生産方法と生産技術を有する自社工場で
「すぐに乗れ、すぐに上手くなるボードの開発を続ける」
最も手軽に海を感じられるウインドサーフィンだから、
ヴィジョンもシンプルでなくてはいけない。
▼ミッション(ブランドの存在意義)
『ビック社(ビック・スポーツの親会社)』は、創業当時にボールペンを、さらに ’70 年代前半には使い捨てライタ ーを製品化。高い品質のそれらを手頃な価格で販売し、世界に広めた。では次は?
’70年代後半、ウインドサーフィンが一大ブームを呼び始めた頃、 海遊びが大好きだったビック男爵(=マルセル・ビック、 アメリカズ・カップにも何度も参戦)は決断した。ウインドサーフィンは 20世紀一番のマリンスポーツになる。このスポーツを信じて、工場を作ろう。手頃な価格のウインドサーフボ ードを生産しようと。そして『ビック・スポーツ』は時を待たずして業界最大のボード・メーカーに成長した。(ある年には)フランス北西部、ブルターニュ地方・ヴァンヌの自社工場から8万本以上のボードを出荷した。
’80年代もその流れを止めなかった。そして2000 年には、累計生産販売数100万本を達成した。
『我が社』は、ウインドサーフィンの歴史に、興味深い1ページを書き残していることと思う。
▼ヴィジョン(未来像)
「すぐに乗れ、すぐに上手くなる。レースに出て、水の上にいる時間を楽しもう」
ビックはそれが可能なボードを作り続ける。ウインドサーフィンは最も手軽に海を感じられるセイリングスポーツだから、ヴィジョンもシンプルでなくてはいけない。
2000 年以降、この業界では毎年多くのニューモデルがリリースされている。極東地域の製造者によって支えられているそのムーブメントは、永遠に続くかのように思える。 でもどうなんだろう。 我々はその流れには乗らない。よりコンパクトに絞ったラインに集中してボード作りを続けていく。それが正しい 道だと思っている。
トレンドに乗り遅れるのでは? そう思われるかもしれ ない。でも我が社は(ウインドサーフィンの中心地であるヨーロッパ の)フランスに自社工場を構えており、高効率な生産方法と生産技術を有している。だから変わりゆくトレンドにもすぐに対応できる。
レースに関するヴィジョンもある。我が社は『テクノ293』や『オープン・ビック』などのワンデザインレース の発展を推進している。同じワンセットの道具で、ウインドサーファーたちがその腕を競う大会の中にこそ、このスポーツの未来を支える重要な柱があると考えている。
今日、世界の海の上には、1万艇以上の『テクノ293』が浮かんでいる。彼らはきっと、道具に対するスト レスを感じることなく、ウインドを、レースを楽しんでく れていることと思う。そしてその世界は今も拡大している。 それは我々が描いていた未来像が、どんどん現実化しているということだ。
▼コア・ヴァリュー(核心的価値)
『ビック・スポーツ』が、ヨーロッパ唯一のウインドサー フボード・ブランドであるということ。
我々は革新的かつシンプルで、誰でも手軽に購入できる製品を作り続ける。
▼メッセージ(読者、ユーザーへ)
Think simple and have fun on the water!
シンプルに考え、ただ水の上で楽しもう。
回答=Benoit Tréguilly ベノイト・トレグイリィ
(マーケティング & コミュニケーション・マネージャー)
────────────── Windsurfing Magazine ────────────── ウインドサーフィン マガジン ──────────────

(LU)1979_Wing-Dufour_Old Complete Set
(LB)1983_BeBop AD /(R)2004_BIC-Sport_historic_BIC-Challenge
▼Basic Data ──────────────────────────────────────────────
Establishment/Founder(Nationality)
1979/ Marcel Bich/ France
Founded Land
Vannes, France
The Current Representative/Nationality/Title
Thierry Verneuil / France / CEO
Designer・Shaper(Nationality)
Marco Copello(France)
Head Office
Vannes, France
Manufacturing Plant
Vannes, France
Legendary Riders
Robert Territehau(F-35)/ Kevin Prittchard(US-3)───────────────────────────────────────────────────────
▼Brand Philosophy(soul of the brand or what you promise with the users)
BIC Sport wants to offer the best products(performance, durability, quality of the shapes and accessories…) at the best price. When a Windsurfer or a Paddler or a Surfer buys a BIC Sport product, he knows that he will have a the best value for his money and he will have fun on the water.
▼Mission(why you are in business)
We are a company which is producing watersport products since more than 30 years.
In the late 70’s, the rapid expansion of the sport of windsurfing had not escaped the attentions of the lover of all things to do with the sea that was the Baron Bich.
He believed in the sport and invested in the powerful industrial manufacturing capacity that would enable him to produce tens of thousands of affordably priced windsurf boards.
At that time windsurfing had already designed its own destiny : to become the most popular sea/water sport of the late 20th century.
With that impetus BIC Sport rapidly became the industry’s biggest manufacturer with more than 80,000 boards leaving the doors of its factory in Vannes, Brittany. During the 1980s, BIC Sport wrote some of the most interesting pages of the sport’s history.
▼Vision(how you would like to be in the future)
The BIC Sport vision of windsurfing is simple:
learn fast, progress quickly, get into regattas and racing, spend time having fun on the water!
We see windsurfing as one of the most accessible and affordable ways to get under sail and keep things simple. In the face of a rush towards elite-level performance boards and the seemingly endless models that have appeared since the year 2000(supplied by manufacturing in the Far East).
BIC Sport has opted to do things very differently. We’ve concentrated our efforts on a smaller, focused range of products and have invested in establishing monotype/formula competitions for the long-term health of the sport. With manufacturing based in France we’ve been able to respond rapidly to the sport’s changing trends using exclusive, highly efficient production methods and technologies.
On the windsurfing competition side, BIC Sport have been several times World Champion on the professional Tour with Kevin Prittchard in the early 2000, but we think that One Design races like Techno 293 OD and O’pen BIC are the future for Windsurfing and Sailing. This format breaks into formula competitions where all equipment is equal, is high quality and reasonably priced.
Today, 10 000 Techno 293 OD are sailing and racing in more than 40 countries.
▼Core Values(what you think is important)
BIC Sport is the only company who is producing its products in Europe.
BIC Sport is producing innovative, simple, accessible and affordable products.
▼Message for the readers and users
Think simple and have fun on the water!
Answer=Benoit Tréguilly(Marketing/communication Manager)